Poza este luata din afara lagarului. Din luna Mai 1944 (dar nu inainte), perechea de sine a fost construita sa intre direct in lagar prin poarta ei principala. De atunci inainte, toate trenurile cu deportati, care soseau din mai toata Europa, intrau direct in lagar pe una din cele trei (3) linii de sine construite (ce se vad in fotografia urmatoare).
"Rampa Mortii"
Acest complex s-a construit abia la inceputul anului 1944 cind a devenit cunoscut ca deportarea evreilor din Ungaria, inclusiv Transilvania de Nord si Ucraina Subcarpatica, amandoua anexate pe atunci Ungariei, vor depasi tot ce cunoscuse Holocaustul pana atunci. in consecinta, Rudolf Höss, comandantul lagarului Birkenau, a fost de doua ori la Budapesta. Acolo, impreuna cu Eichmann (seful sectiei din centrele Gestapoului insarcinat cu rezolvarea definitiva a problemei evreiesti) care isi mutase provizoriu punctul de comanda in capitala Ungariei au reusit, in buna intelegere cu autoritatile horthyste de resort, sa "armonizeze" capacitatea de gazare si ardere a crematoriilor de la Birkenau cu ritmul de deportare preconizat.
Pe "Rampa Mortii"
Se Asteapta Sosirea Unui Nou Transport
Coborarea din Vagoane
Prima: Alle heraus! (Toti afara!). "Cuvintele ne-au bucurat. Am rasuflat cu totii usurati".
A doua: Alles dort lassen! (Lasati totul pe loc!) (Toate bagajele raman in vagon). "Aceasta a doua comanda ne-a naucit":
"Cum adica TOTUL, toate bagajele...? ... si hainele calduroase pentru iarna, si lenjeria de pat si scutecele pentru copii si ramasitele de alimente si pozele de familie si cartile si ultima sticla cu apa si trusa de medicamente..."
Dar nu era timp pentru intrebari si, cu atat mai putin, pentru raspunsuri. Incepuse coborarea.
Despartirea pe Veci
P.S. Desi nu aveau nevoie de nici un comentariu(pozele vb de la sine), am tinut sa adaug cate ceva la fiecare poza, poze care intruchipeaza tragedia, durerea.