Intrarea in InfernAceasta este faimoasa poarta a lagarului Birkenau (Auschwitz II).
Poza este luata din afara lagarului. Din luna Mai 1944 (dar nu inainte), perechea de sine a fost construita sa intre direct in lagar prin poarta ei principala. De atunci inainte, toate trenurile cu deportati, care soseau din mai toata Europa, intrau direct in lagar pe una din cele trei (3) linii de sine construite (ce se vad in fotografia urmatoare).
"Rampa Mortii"
Aceeasi poarta fotografiata din interior. Acum se vede intreg complexul de linii ferate din incinta lagarului, inclusiv spatiul dintre ele, spatiu denumit "Rampa Mortii" care servea drept loc de coborare din vagoane si de selectare a celor sortiti camerelor de gazare.
Acest complex s-a construit abia la inceputul anului 1944 cind a devenit cunoscut ca deportarea evreilor din Ungaria, inclusiv Transilvania de Nord si Ucraina Subcarpatica, amandoua anexate pe atunci Ungariei, vor depasi tot ce cunoscuse Holocaustul pana atunci. in consecinta, Rudolf Höss, comandantul lagarului Birkenau, a fost de doua ori la Budapesta. Acolo, impreuna cu Eichmann (seful sectiei din centrele Gestapoului insarcinat cu rezolvarea definitiva a problemei evreiesti) care isi mutase provizoriu punctul de comanda in capitala Ungariei au reusit, in buna intelegere cu autoritatile horthyste de resort, sa "armonizeze" capacitatea de gazare si ardere a crematoriilor de la Birkenau cu ritmul de deportare preconizat.
Pe "Rampa Mortii"
Se Asteapta Sosirea Unui Nou Transport
Acum aveti in fata "Rampa Mortii" asa cum arata ea in 1944. In primavara si vara acelui an, toate cele 147 de trenuri ce aduceau, in peste 6000 de vagoane zabrelite si lacatuite, 434.351 de mame si copii, femei si barbati --toti evrei din Ungaria si Transilvania de Nord s-au OPRIT AICI. Aici, pe aceasta rampa, se facea MAREA SELECTIE. Din fiecare transport (alcatuit in medie din cate 3000 de oameni) cel putin 2.000 au fost selectati pentru moarte. De aici de pe aceasta rampa, pe care o aveti in fata si care pare atat de linistita si pasnica, cei 2.000 de oameni nevinovati PLECAU DIRECT SPRE CAMERA DE GAZARE. Cealalta mie era selectata, provizoriu, pentru munca de sclav.
Coborarea din Vagoane
Trenul s-a oprit. Usile ferecate ale vagoanelor au fost date in laturi. De fiecare data, fara exceptie, in fata fiecarei usi s-au strigat, mereu si mereu, aceleasi doua comenzi:
Prima: Alle heraus! (Toti afara!). "Cuvintele ne-au bucurat. Am rasuflat cu totii usurati".
A doua: Alles dort lassen! (Lasati totul pe loc!) (Toate bagajele raman in vagon). "Aceasta a doua comanda ne-a naucit":
"Cum adica TOTUL, toate bagajele...? ... si hainele calduroase pentru iarna, si lenjeria de pat si scutecele pentru copii si ramasitele de alimente si pozele de familie si cartile si ultima sticla cu apa si trusa de medicamente..."
Dar nu era timp pentru intrebari si, cu atat mai putin, pentru raspunsuri. Incepuse coborarea.
Despartirea pe Veci
Foarte repede, toate mamele cu copii s-au grupat in partea stanga a rampei.
Asteptand selectionarea, si vazand ca este fotografiat, si-a intors privirea spre fotograf.In acest grup din coloana ce inainteaza spre comisia de selectionare sunt cativa care n-au nici o sansa sa fie admisi pentru munca. Ei vor fi scosi si trimisi spre camerele de gazare.
P.S. Desi nu aveau nevoie de nici un comentariu(pozele vb de la sine), am tinut sa adaug cate ceva la fiecare poza, poze care intruchipeaza tragedia, durerea.